KETONLINE

-

Jaunuolius kelyje žudo ne tiktai variklio galia

P90199689_lowRes_the-new-bmw-m2-10-20

Seimo nariai pritarė, kad jauniems vairuotojams reikėtų riboti automobilių galią. Nors įstatymo pataisos autorius Seimo narys Gintaras Tamošiūnas teigė galimas naujoves aptaręs ir su automobilių sporto atstovais, buvęs lenktynininkas, BMW vairavimo akademijos vadovas 45 metų Darius Jonušis Seime siūlomas įstatymo pataisas pavadino nesąmone.

Saugaus vairavimo instruktorius įsitikinęs, kad šios markės automobiliai pliekiami be reikalo: „Viskas priklauso ne nuo markės ar variklio galios, bet nuo vairuotojo.“

– Kaip manote, dėl kokių priežasčių šį rudenį viena po kitos pasipylė skaudžios BMW avarijos, kurių daugumą sukėlė nepatyrę vairuotojai?

– Priežastis tikrai ne automobilio galia, o vairuotojų mokymas ir jų supratimas apie vairavimą.

Su automobilių galingumu tai niekaip nesusiję.

Jei vairuotojui ne viskas gerai galvoje, nėra jokio skirtumo, ar jis vairuoja metus, ar dvejus, ar dvejus su puse.

Šios pataisos rengėjai nepagalvojo ir apie paprastus praktinius dalykus. Jei aš – senas ir patyręs vairuotojas, turiu galingą automobilį, tai vaikas manęs negalės parvežti namo?

– Esate įkūręs BMW vairavimo akademiją. Ar šios markės automobilius iš tiesų renkasi nutrūktgalviai ir greičio mėgėjai?

– BMW vairavimo akademija veikia jau keturiolika metų ir ji tikrai nėra skirta vien BMW vairuotojams. Mokytis pas mus ateina ir kitų transporto priemonių vairuotojai.

Galiu pasakyti, kad BMW markės automobilių vairuotojai neturi jokių išskirtinių bruožų. BMW yra geras automobilis.

Problema galbūt yra ta, kad seni, bet geri ir galingi BMW markės automobiliai nėra brangūs. Rinkoje jie populiarūs, todėl kartais nutinka vienokių ar kitokių įvykių.

Pastaruoju metu BMW vardas skambėjo itin dažnai, bet manau, kad tai tiesiog dirgiklis visuomenei. Nuo kelio nuskrenda ir apsiverčia ir kitų markių automobiliai, bet čia ne automobilio markės, o vairuotojų elgesio klausimas.

– Tačiau vairuojant galingą automobilį didesnė rizika sukelti avariją?

– Ir taip, ir ne. Kiekviena lazda turi du galus. Galingi automobiliai turi ir privalumų. Jais galima greičiau ir lengviau aplenkti kliūtis, kitas transporto priemones.

Man iš esmės nepatinka, kad visi kalba apie techniką, bet ne apie jos būklę.

Iš savo patirties, kurią įgijau per automobilių lenktynes ir mokymus, galiu pasakyti, kad svarbiausia yra automobilio svoris, stabdžiai ir techninė būklė.

Pažiūrėkime, kokiais automobiliais važinėjama: siūbuojančiais, linguojančiais, skirtingais ratais. Jei prasta automobilio amortizacija, ant kelio jis sunkiai valdomas, tačiau techninės apžiūros reikalavimus jis formaliai atitinka.

Tačiau yra žmogus, kuris vairuoja tą automobilį ir, svarbiausia, veža pats save. Turbūt visi sutinkame, kad patys sau mes esame brangiausi. Jei vairuotojas, veždamas pats save, sugeba padaryti kokią nors nesąmonę, čia ne technikos, o galvos problema.

– Lietuvoje didinamos baudos, tobulinamos greičio matavimo priemonės, tačiau per avarijas žūva daugybė žmonių. Gal jūs turite idėjų, kaip pakeisti šią situaciją?

– Nieko nauja išradinėti nereikia, reikia mokyti vairuoti. Mokydami savo klientus pastebime, kad jie iš tiesų yra silpnai pasiruošę. Vairuotojams trūksta suvokimo, ką jie veikia kelyje.

– Manote, kad Lietuvoje vairavimo mokyklos yra per silpnos?

– Tikrai taip. Šiandien Lietuvoje yra mokoma išlaikyti vairavimo egzaminą ir pažinti kelio ženklus.

Žinoma, yra išimčių, bet kalbame apie visumą: pirminį mokymą, instruktorių kompetenciją, psichologų nebuvimą.

Jau turbūt septynerius metus diskutuojama apie papildomą vairuotojų mokymą, bet jo kaip nėra, taip nėra.

Avarijų neišvengiama ir kitose šalyse, nes transporto srautas yra didžiulis. Tačiau priemonės yra atrastos ir jos iš tiesų veikia.

– Ar esate girdėjęs, kad kitose šalyse būtų ribojamas automobilių galingumas?

– Gal kur pasaulyje toks draudimas ir yra, tačiau Vakaruose viskas sprendžiama kitaip – jei turi galingą automobilį, sumoki daugiau mokesčių.

Tai ir automobilio kaina, ir draudimas, ir kelio mokesčiai. Tuomet jaunas žmogus, kuris tik pradeda užsidirbti duoną, pasvarsto, ar verta išlaidauti.

Automobilį galėčiau palyginti ir su ginklu.

Jei po kokio nors susišaudymo būtų uždrausta laikyti didelio kalibro ginklus, bet leista naudotis mažo kalibro ginklais, ką tai pakeistų?

Bet kuris automobilis gali taip įsibėgėti, kad greičio užteks įvažiuoti ir į stotelę, ir dar kur nors.

Politikus šiurpina statistika

– Kokie apribojimai lauktų pradedančiųjų vairuotojų? – „Lietuvos rytas“ paklausė G.Tamošiūno.

– Pradedantiesiems vairuotojams, kurie neturi dvejų metų vairavimo stažo, būtų draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis yra didesnis kaip 0,06 kW/kg.

– Kas paskatino pasiūlyti tokias įstatymo pataisas?

– Pagrindinis mūsų motyvas – eismo nelaimių statistika.

Šių metų sausio–liepos mėnesiais dėl pradedančiųjų vairuotojų kaltės buvo sužaloti 456 žmonės, o žuvo 28.

Statistika rodo, kad dvejų metų stažo neturintys vairuotojai sukelia apie 30 procentų avarijų.

– Kodėl buvo pasirinkta apriboti važinėjimą būtent tokio galingumo automobiliais?

– Rengiant šias pataisas buvo padaryta analizė, kokių automobilių Lietuvoje registruota daugiausia, kokie yra populiariausi.

Skaičiavome pagal Lietuvoje populiarių vadinamųjų šeiminių automobilių „Volkswagen Golf“ ir „Volkswagen Passat“ svorio ir galingumo santykį.

– Manote, kad toks draudimas tikrai sumažins avarijų skaičių?

– Teikdamas šias pataisas tikrai nieko išskirtinio nesugalvojau. Jau aštuonerius metus panaši tvarka galioja motociklų vairuotojams. Norintiems vairuoti galingiausius motociklus yra nurodytas amžiaus cenzas.

Per aštuonerius metus skaudžių motociklų avarijų, per kurias žūva žmonės, tikrai sumažėjo.

Kai buvo priimtas šis įstatymas, aš dirbau Vilniaus miesto savivaldybės Saugaus miesto departamente ir prisimenu, kad tokie pakeitimai buvo labai aktualūs ir reikalingi.

Sutinku, kad vien dėl šių įstatymo pataisų situacija nepasikeis, reikia ir kitų priemonių.

Viena jų – vairavimo mokyklų metodikos keitimas. Privaloma tvarka reikėtų įvesti praktines automobilių ekstremalaus valdymo pamokas.

Kaip kitaip pradedantieji vairuotojai sužinos, kur yra ribos: kada automobilis pradeda slysti, kada jis gali tapti nevaldomas.

Ekstremalios situacijos turėtų būti įtrauktos ir į vairavimo egzaminus, tik reikia tam pritaikytos infrastruktūros. Mažose aikštelėse ar gatvėse to mokytis nėra galimybių.

– Nemažai jaunuolių tėvų sunerimo, kad vairuotojo pažymėjimus gavę jaunuoliai, esant būtinybei, negalės parvežti namo jų automobiliais, kurie yra galingi.

– Esu parengęs ir planuoju užregistruoti švelnesnį šios pataisos variantą.

Jame numatyta, kad galingesnį automobilį, nei numatyta šiuose apribojimuose, pradedantysis vairuotojas gali vairuoti tais atvejais, jei šalia sėdi šeimos narys, turintis reikiamą stažą.

Su specialistais pasitarėme, kad būtų visai logiška leisti vairuoti galingesnį automobilį, jei šalia sėdi tėvas ar brolis, kuris supranta ir gali patarti, kaip jį valdyti.

– O gal jaunus vairuotojus nuo galingų automobilių atbaidytų brangesnis civilinės atsakomybės draudimas?

– Politikai negali nustatyti civilinės atsakomybės draudimo kainų. Tai rinkos dalykas.

Viena draudimo bendrovė galbūt pabrangins draudimą, o kita ne. Į vairuotojų stažą draudikai atsižvelgia ir dabar – 18-metis vairuotojas moka daug brangiau nei patyręs vairuotojas.

Be to, civilinės atsakomybės draudimas sudaro tik nedidelę išlaidų automobiliui dalį.

Jei vairuotojas gali nusipirkti brangų automobilį, jam nėra labai svarbu, ar draudimas kainuos 100, ar 300 eurų per metus. Tokia suma per metus tikrai netaps priežastimi nevairuoti.

Automobilis BMW M3, kuris Vilniaus centre nugriovė stotelę, kainuoja tikrai ne 5 tūkstančius eurų. Už automobilį 10 ar net 15 tūkstančių eurų sumokėjęs vairuotojas, mano nuomone, turės pinigų ir draudimui.

Kita vertus, tai būtų socialinė nelygybė. Turtingų tėvų vaikai keliuose galėtų išdarinėti ką tik nori.

– Ar policijai užteks priemonių, kad galėtų tiksliai patikrinti, kas kokį automobilį gali vairuoti?

– Manau, kad policijos pareigūnams neturėtų kilti jokių problemų. Vairuotojų stažas nurodytas jų duomenų bazėse, o automobilio svoris ir galingumas – techniniame pase. Todėl policininkams užteks turėti skaičiuotuvą, kuris yra kiekviename mobiliajame telefone.

Svarbiausia – saugus greitis kelyje

* Dėl tamsos, lietaus ir slidžios kelio dangos lapkričio mėnesį avarijų skaičius išauga.

* Lenktynininkas ir saugaus vairavimo instruktorius D.Jonušis pataria prastomis oro sąlygomis laikytis saugaus greičio, nepaisant to, kokio galingumo ir kuriais ratais – priekiniais ar galiniais – varomas automobilis.

* „Kuo slidesnė kelio danga, tuo veiksmai vairu ir greičio pedalu turi būti švelnesni. Švelnumas vairuojant automobilį yra būtinas. Jei per staigiai pasuksi vairą, priekiniai ratai staigiai nuslys. Jei per staigiai paspausi akceleratorių, pradės slysti ir varomoji ašis. Be abejo, kuo mažesnis greitis, tuo daugiau laiko lieka reakcijai“, – patarė D.Jonušis.

BMW avarijos – kone kiekvieną dieną

* Lapkričio 8-osios popietę Zarasų rajone, kelyje Vilnius–Švenčionys– Zarasai, automobilis BMW 318, kurį vairavo 32 metų vyras, įlėkė į priešingą eismo juostą ir susidūrė su priešais važiuojančiu krovininiu automobiliu „Volvo FH Truck“ su puspriekabe. Šį automobilį vairavo 30 metų Baltarusijos pilietis. Per avariją žuvo automobilio BMW 318 vairuotojas.

* Tą pačią dieną Panevėžio rajone jauno vaikino vairuojamas BMW nuvažiavo nuo kelio, apsivertė ore ir vėl nukrito ant ratų maždaug už 20 metrų. BMW vairavęs 22 metų jaunuolis patyrė galvos traumą.

* Lapkričio 6-ąją Kėdainių rajone, kelyje „Via Baltica“, susidūrė mikroautobusas ir du lengvieji automobiliai. Per avariją vienas žmogus žuvo ir du buvo sužeisti. Ir ši itin skaudi avarija įvyko dėl BMW vairavusio 28 metų vyro kaltės. Jis įvažiavo į priešpriešinio eismo juostą, susidūrė su kitu automobiliu ir nuo patirtų traumų mirė. Įtariama, kad BMW lėkė maždaug 120 kilometrų per valandą greičiu.

* Tos pačios dienos vidurdienį Kaune, Savanorių prospekte, tėvų automobilį BMW vairavęs 19-metis abiturientas rėžėsi į šešis šalikelėje stovinčius automobilius (nuotr.) ir atsidūrė ligoninėje.

* Lapkričio 5-ąją Kauno rajone, kelyje nuo Cinkiškių kaimo link Kėdainių, BMW vairuojantis 19 metų jaunuolis rėžėsi į medį. Atvykus greitosios pagalbos medikams vaikinas jau buvo negyvas.

* Lapkričio 2-ąją Marijampolės aplinkkelyje susidūrė automobilis BMW ir vilkikas „Renault Premium“. Per avariją vienas žmogus žuvo, du buvo sužaloti.

* Spalio 25-osios vakarą Vilniuje, Jonažolių gatvėje, BMW užlėkė ant šaligatvio ir atsitrenkė į autobusų stotelę. Sulaužęs dalį konstrukcijų, išdaužęs stiklus ir apšvietimo stulpą kliudęs vairuotojas paspruko iš įvykio vietos, bet netrukus grįžo. Automobilį jis vairavo neblaivus.

* Spalio 18-osios popietę pačiame Vilniaus centre, šalia Nacionalinio operos ir baleto teatro, į žmonių pilną stotelę rėžėsi galingas BMW M3. 20-metis automobilių fotografas Arnoldas Ivanauskas jį buvo pasiskolinęs ir vairavo tik antrą dieną. Per avariją sužaloti septyni žmonės, sunkiausių sužalojimų patyrė 52 metų moteris ir 12-metė mergaitė.

Šaltinis: Lrytas.lt

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Klausimai ir atsakymai vairuotojams
KET bilietai ir testai - internete ir telefone
Ausinės sveikatospazymos.lt

Paieška
Loading

twitter widget